fredag den 4. maj 2012


Hvordan kommer jeg i gang med web 2.0?


Den bedste indgangsvinkel til den store mængde web 2.0 værktøjer man kan anvende i undervisningen er efter min mening at få en anbefaling fra en pålidelig kilde – og meget gerne et konkret eksempel på, hvordan værktøjet er blevet brugt.

Disse anbefalinger og tips er der masser af, hvis man ved hvor man skal lede, men nettet er stort og man kan bruge mange, mange timer på at søge.

Heldigvis er der rigtigt mange engagerede undervisere der gør netop dette og som villigt øser ud af deres ideer. En god idé er at følge et par stykker af disse og lade sig inspirere af deres kompetente forslag.

Man kan fx følge en blog som denne, hvor bloggeren skriver om nyheder, værktøjer, forløb, ideer. Nogle eksempler på inspirerende blogs er 111 variationer i undervisningen, Ind i sproget ud i verden , It-Center Fyns blog om pædagogisk IKT. Det er forskelligt hvordan man kan følge den enkelte blog. Det kan være via mail, rss-feed, som ’likes’ på facebookwww.facebook.com , eller ved at følge bloggeren på twitter.

En anden mulighed i de sociale medier som fx facebook er at søge optagelse i grupper, hvor medlemmerne har et interessefællesskab omkring aspekter af digitale medier i undervisningen. Et eksempel på en interessant gruppe er Sociale medier og pædagogik i undervisningen.

Endelig er der de såkaldte curator-programmer, hvor man kan samle og organisere interessante links. Fordelen hvis man er nybegynder, eller ikke selv gider bruge tiden på at finde de interessante steder er, at man også her kan følge eller abonnere på andres arbejde. Der findes rigtigt mange af dem, og jeg vil her bare præsentere dem jeg selv har afprøvet. Det er smag og behag, hvilken type der passer til den enkelte, men de er alle visuelt orienteret.

Scoopit! har et magasinagtigt lay-out, og viser et billede og en lille smule af teksten på den hjemmeside den henviser til. Man kan vælge at modtage en mail enten dagligt eller ugentligt med en opsamling fra de ’scoopere’ man følger. Scoopit! er særdeles velegnet til at følge trends indenfor undervisningen. Interessante scoopit!s er fx Connected Learning og  New web 2.0 tools for education.

Pinterest er en slags digital opslagstavle, hvor man ’pinner’ billeder indenfor forskellige emner. Man er nødt til at have en profil for at kunne følge ’pinnere ’og man er nødt til selv at ’pinne’ for at gemme på sin egen opslagstavle. Man starter med at taste sine interesseområder ind, fx ’education’, men man skal være indstillet på at lave et sorteringsarbejde. De enkelte billeder er ikke nødvendigvis beskrevet. Her kan du se 16 forslag til hvordan Pinterest kan bruges i undervisningen.

Pearltrees er mit eget favoritprogram til at samle alle de mangle interessante links man finder undervejs. Et pearltree ligner et mindmap, og man laver let sit eget. Det er enkelt at tilføje nye ’perler’ på træet og man kan ’plukke’ andres træer eller perler som man har lyst. Et eksempel er mit eget ret så nye perletræ. Pearltrees er særligt lækkert på ipad, hvor man let har adgang til beskrivelserne af både træerne og perlerne.

Symbaloosymbaloo.com ligner nærmest et computerspil, men bag de farvede felter gemmer sig links til hjemmesiderne, uden kommentarer. Det er nemt at lave sin egen samling, og også at tilføje andres samlinger til sin egen symbaloo. Man behøver ikke at oprette en profil for at søge og finde. Er man fx interesseret i tidslinier er der en pæn samling her.

Livebinders ligner et gammeldags ringbind udenpå, og indeni er det sorteret via faneblade. På den ene side i ’ringbindet’ er der typisk en beskrivelse af hjemmesiden, og på den anden et billede af den. Her er et fint eksempel på en samling af web 2.0 værktøjer til undervisningen.

Nu er der ingen undskyldning – det er bare om at komme i gang!

0 kommentarer:

Send en kommentar