mandag den 20. maj 2013

Skærmlæsningens udfordringer

Siden jeg første gang læste Nicolas Carrs artikel Is Google Making Us Stupid? har jeg været ret optaget af hvordan det at læse på skærmen kan gøres til en produktiv oplevelse for eleverne gennem værktøjer der 'renser' teksten for reklamer, giver mulighed for at understrege og skrive kommentarer samt gemme et samlet sted, hvilket du kan læse om i et tidligere indlæg.

Alligevel oplever jeg ofte, at mine elever ikke altid tager noter direkte i det materiale vi arbejder med, og ofte hører jeg dem også give udtryk for at de hellere vil sidde med det på papir. Og det vil jeg faktisk også instinktivt selv, selvom jeg er vild med alle fordelene ved at kunne arbejde med materialet digitalt.

For nyligt læste jeg så den yderst oplysende artikel The Reading Brain in the Digital Age: The Science of Paper versus Screens, og jeg begynder så småt at forstå hvorfor det ikke er nok for hverken mig eller mine elever at kende til og bruge de digitale værktøjer i processen. En af pointerne i artiklen er at vi simpelthen har brug for den fysiske bog eller tekst i forhold til at røre ved den, bladre, orientere os geografisk ('det stod øverst på en venstre side' fx) osv for at absorbere det vi læser.

Hvordan kan vi som undervisere tackle de udfordringer skærmlæsningen stiller vores elever overfor? Hvad kan vi gøre konkret, og hvordan kan vi bevidstgøre eleverne om skærmens muligheder og begrænsninger og hvad de kan gøre for at få maximalt udbytte af den tid de bruger på at læse på skærmen?

Min næste serie af blogindlæg vil fokusere på netop forholdet mellem skærmtekst og læser, og kommentarer og inputs er mere end velkomne!

Hvad gør du?


2 kommentarer:

  1. Hej Line

    Lige et sent svar;

    Jeg var tidligt ude med kun at bruge e-/i-bøger, men mine erfaringer er helt klart at det skaber dårligere læring (af mange forskellige årsager). Så jeg udleverer papirbøger igen - og bruger så i øvrigt computer og internet til at bearbejde det læste på alle mulige og umulige måder.

    Ser frem til at læse flere blogindlæg om emnet.

    Vh.
    Peter
    Underviser, HHX

    SvarSlet
  2. Hej Peter

    Tak for dit svar. Jeg er heller ikke begejstret for i-bøgerne i deres nuværende format, men lader 'bare' eleverne læse scannede tekster på computeren. Som det næsten fremgår af indlægget synes jeg dog heller ikke dét er uproblematisk. Jeg tænker dog, at det er den fremtid der venter dem og jeg har en vis forpligtelse i at træne dem i det - og det er så det jeg går og funderer over hvordan jeg gør bedst ;).

    vh
    Line

    SvarSlet